Music from Computer cover art

REGRM 011 / Jean-Claude Risset

Music from Computer

  • 1.1. Sud (23:43)
  • 2.1. Mutations (10:25)
  • 2.2. Computer Suite From Little Boy: Flight & Countdown (4:27)
  • 2.3. Computer Suite From Little Boy: Fall (2:50)
  • 2.4. Computer Suite From Little Boy: Contra-Apotheosis (5:07)

PLEASE NOTE: We currently do not have the licence to hand out download codes for the Recollection GRM series.
This will hopefully change in the future. Thank you for your understanding

Cut by Rashad Becker at Dubplates & Mastering, Berlin, November 2013
Digital Transfer: Jonathan Fitoussi
Translations: Valérie Vivancos

Layout: Stephen O'Malley
Coordination GRM: Christian Zanési & François Bonnet

Executive Production: Peter Rehberg

Sud (1985)
Cette œuvre a été commandée par le Ministère de la Culture, à l'initiative du GRM, où elle a été réalisée, en 1984-1985. La pièce utilise principalement des sons enregistrés dans le massif des calanques, au sud de Marseille, et aussi des sons synthétisés par ordinateur à Marseille. Ces sons ont été traités par ordinateur au GRM. Les sons naturels et synthétiques sont d'abord présentés séparément : ils se fondent de plus en plus dans le cours de la pièce. Ainsi entend-on se déplacer dans l'espace de vrais chants d'oiseaux aussi bien que des sons synthétiques stylisant oiseaux ou insectes. Dans la troisième section, le filtrage de croassements d'oiseaux apparaît d'abord comme un écho coloré, puis comme un véritable "raga" sur l'échelle de hauteur introduite. L'origine des nombreux sons déduits du matériau germinal peut être repérée sur un "arbre généalogique" décrivant la prolifération et ressemblant à un rhizome. (J-C. R.)

Mutations (1977)
Pour bande 2 pistes synthétisée par ordinateur en 1968 aux Bell Laboratories. Commande du GRM, créée au Moderna Museet, Stockholm, 1970. Cette pièce tente d'exploiter, notamment dans l'ordre harmonique, certaines des possibilités qu'offre l'ordinateur de composer au niveau-même du son - pour ainsi dire de composer le son lui-même. Le titre fait allusion aux transformations graduelles qui s'opèrent au cours du morceau, et notamment au passage d'une échelle de hauteurs discontinue à des variations de fréquence continues. (J-C. R.)

Computer Suite From Little Boy (1968)
Cette pièce, réalisée en 1968, est une des premières œuvres substantielles produites entièrement par ordinateur : tous les sons de la pièce ont été synthétisés à l'aide du programme MUSIC V. La pièce exploite diverses expériences sur la synthèse des sons que j'ai réalisées entre 1964 et 1968, travaillant avec Max Mathews aux Bell Laboratories. (J-C. R.)

-----------

Ce disque, qui regroupe trois pièces importantes, depuis l’inaugurale Computer Suite from Little Boy (1968) jusqu’à l’emblématique Sud (1985), offre un aperçu précieux du travail, singulier et novateur, de Jean-Claude Risset et du lien indissociable que sa musique entretient avec ses recherches. Ses contributions au développement de l’informatique musicale ont fait de Jean-Claude Risset une figure pionnière dans le paysage des musiques liées à la technologie. Sud, Mutations (1969) et Computer Suite from Little Boy ont été, chacune à leur manière, de véritables balises, jalonnant l’aventure naissante des sons de synthèse.
Christian Zanési & François Bonnet

------------

Sud (1985)
This work was commissioned by the French Ministry of Culture, from a project initiated by the GRM, where it was produced circa 1984-1985. The piece mainly uses sounds recorded in the Massif des Calanques, south of Marseille, as well as sounds synthesized via a computer (again in Marseille). These sounds were then treated via another computer at the GRM. The natural and synthetic sounds are first presented separately. Along the piece, they increasingly merge, through mixing and processing. Thus real bird songs, as well as synthetic bird-like or insect-like sounds, have been spatialised. In the third movement, the filtering of birds' caws first appears as a colored echo, later as a genuine bird's "raga" using the defective scale. The origin of the many sounds deduced from the germinal material can be ascribed to a "family tree" displaying the sonic proliferation and resembling a rhizome. (J-C. R.)

Mutations (1977)
Piece for a two-tracks tape, computer-synthesized in 1968 at the Bell Laboratories. Commissioned by the GRM and premiered at the Moderna Museet in Stockholm in 1970. This work attempts to explore (particularly within the harmonic order) some of the possibilities offered by the computer to compose at the very level of sound - to compose sound itself, so to speak. The title refers to the gradual changes that occur throughout the piece, including the shift from a range of discontinuous heights to continuous frequency variations. (J-C. R.)

Computer Suite From Little Boy (1968)
This piece, composed in 1968, is one of the first significant works entirely produced via a computer: all sounds were synthesized using the MUSIC V program. The piece features several experiments on sounds synthesis I produced between 1964 and 1968, whilst working with Max Mathews at the Bell Laboratories. (J-C. R.)

------------

This record, which features three major pieces – from the inaugural Computer Suite from Little Boy (1968) to the iconic Sud (1985) – provides a valuable overview of Jean-Claude Risset’s unique and innovative work and illustrates the close link sustained between his music and his research. Through his contributions to the development of computer music Jean-Claude Risset has been acknowledged as a pioneering figure in the landscape of technology-based music. Each in their own way, Sud, Mutations (1969) and Computer Suite from Little Boy are seminal works that marked the early days of synthetic sounds.
Christian Zanési & François Bonnet

Enter Code
x